Ερώτημα 3

Ενέργειες, ρυθμίσεις και δράσεις προκειμένου η δημόσια διοίκηση να τηρεί τα υψηλότερα δυνατά πρότυπα ακεραιότητας και λογοδοσίας

Ποια εργαλεία θα μπορούσαν να αναπτυχθούν για να διευκολύνουν την ενημέρωσή σας και την άσκηση ελέγχου ως προς τον τρόπο λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών;

Σχόλια στο σύνολο του άρθρου
  • Απλούστευση «Διαύγειας» με ανάρτηση αποφάσεων πραγματικού ελεγκτικού ενδιαφέροντος, δυνατότητα υποβολής ηλεκτρονικών παραπόνων σε ψηφιακό κυτίο παραπόνων για καθε υπηρεσία και άμεση εξέταση τους εφ´ όσον ευσταθούν.Επισης, υποχρεωτική ανάρτηση στο «διαύγεια» μηνιαίου και ετηςιου απολογισμού έργου καθε υπηρεσίας σε καθε υπηρεσία (Δ/νσεις, τμήματα, γραφεία κλπ) του δημοσίου τομέα (απο Βουλη, Δεκο έως υπουργεία ΟΤΑ κλπ).

  • Να λειτουργεί το εμαιλ (τα κοινωνικά δίκτυα είναι σαν φακέλωμα παγκόσμιο, όχι) και να μπορώ να παίρνω τα έγγραφα μου και ότι με αφορά μόνος μου. Όπως και να υπάρχει ευρετήριο για όλα τα θέματα κάθε υπηρεσίας. Να μην υπάρχουν κρυφά εκτός και αν είναι για την ασφάλεια της χώρας.Reference

  • Οι βάσεις για ένα καλύτερο δημόσιο τέθηκαν με την εγκύκλιο του καλοκαιριού περί υποχρεωτικής εφαρμογής ηλεκτρονικών προγραμμάτων διαχείρισης εγγράφων και ροής εργασιών από όλα τα Ν.Π.Δ.Δ. μέχρι αν δεν κάνω λάθος τέλος του 2017.

    Τα προγράμματα αυτά μπορούν να βοηθήσουν στην καλύτερη λειτουργία ενός δημόσιου φορέα γιατί εξυπηρετούν πλήρως την διαφάνεια,την σωστή συνεργασία και οργάνωση μεταξύ υπαλλήλων και τμημάτων και τον προγραμματισμό με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών/εξυπηρέτησης του πολίτη.

    Πρέπει επίσης να σημειώσουμε ότι με την εγκατάσταση τέτοιων προγραμμάτων εξαλείφεται το μεγάλο κόστος φωτοτυπιών ένα κόστος που δεν αμελητέο.

    Κατά την άποψη μου το υπουργείο κινείται στην σωστή κατεύθυνση και πρέπει να δωθούν οικονομικά κίνητρα όχι μόνο για την απόκτηση τέτοιων προγραμμάτων αλλά και για την αναβάθμιση των software και hardware των δημόσιων υπηρεσιών.

  • Στις προκυρήξεις τεχνικών μελετών ή τεχνικών έργων η αξιολόγηση των προσφορών να μη στηρίζεται αποκλειστικά στη χαμηλότερη τιμή (εξωπραγματική έκπτωση για να πάρουμε τη δουλειά και στη συνέχεια διαπλοκή με το δήμαρχο για να κάνουμε συμπληρωματικές συμβάσεις). Η προσέγγιση της χαμηλότερης προσφοράς οδηγεί σε κακής ποιότητας έργα με ελάχιστη απαίτηση για καινοτομία. Όταν διαλέγουμε μεελτητή ή εργολάβο για το σπίτι μας δεν έχουμε την ίδια προσέγγιση (ποιός θα είναι φθηνότερος, αλλά ποιος μας εμπνέει εμπιστοσύνη). Μία ανοιχτή συμμετοχική διαδικασία αξιολόγησης προσφορών θα μπορούσε να έχει μεγαλύτερη νομιμοποίηση ώστε να εντάσσονται με μεγαλύτερο βάρος όλα τα κριτήρια (αναμενόμενη μακροπρόθεσμη οικονομία από την τεχνική λύση ή την προσέγγιση του μελετητή, κοινωνική ωφέλεια από την τεχνική λύση ή την προσέγγιση του μελετητή, κόστος της μελέτης ή του τεχνικού έργου).

  • 1.Αναμόρφωση της Διαύγειας. Αν δεν έχεις τον ΑΔΑ η πιθανότητα να βρεις το έγγραφο που σε ενδιαφέρει είναι ελάχιστη. Δυνατότητα εντοπισμού των πράξεων από την γεωγραφική θέση (σε επίπεδο κάτω από Δημοτικά / Κοινοτικά διαμερίσματα) στην οποία αφορούν.
    2. Εύρυθμη λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης και δημοσιοποίηση της στοχοθεσίας, των αξιολογήσεων και των ευρημάτων των διενεργούμενων ελέγχων. Ειδική δομή αξιολόγησης των σχετικών σχολίων και ανάδειξη των υιοθετημένων προτάσεων πολιτών.

  • Πρέπει να δημιουργηθεί ελεύθερη – δωρεάν προσβάσιμη ηλεκτρονική πλατφόρμα με επικαιροποιημένη τη νομοθεσία σχετικά με τη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης. Θα ήταν ένα εξαιρετικά χρήσιμο εργαλείο για τον πολίτη στην καθημερινή επαφή του με το δημόσιο τομέα της χώρας.Reference

  • ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΚΑΙ ΤΜΗΜΑΤΑΡΧΕΣ ΕΠΙΛΟΓΗ ΜΟΝΟ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΘΑ ΚΑΤΑΘΕΤΟΥΝ ΟΙ ΙΔΙΟΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΤΙΣ ΕΦΑΡΜΟΣΟΥΝ.ΟΧΙ ΑΠΛΩΣ ΞΕΡΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ
    ΘΕΣΜΟΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΟΥ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΚΛΙΜΑΚΙΑ.

  • Να δημοσιεύονται υποχρεωτικά ετησίως οι δαπανες των δήμων, της Βουλής των Ελλήνων, της Προεδρίας της Δημοκρατίας, των υπουργείων και των ΝΠΔΔ ανά κατηγορία δαπανών με τρόπο κατανοητό για τους μη ειδικούς (λ.χ. συνολικό κόστος δικαστικών δαπανών, ή κόστη ενοικίων ή/ και δείκτες με επεξήγηση των τυχόν μεταβολών και των δαπανών γενικά στη λογική των συνοπτικών οικονομικών καταστάσεων).
    Να δημοσιεύονται όλα τα έγγραφα γενικού περιεχομένου ανά μονάδα διοίκησης ίσως με μια βελτίωση του υφιστάμενου συστήματος «Διαύγεια», ωστόσο να υπάρχει σεβασμός στην προσωπικότητα των ανθρώπων, με προστασία των προσωπικών δεδομένων όλων των πολιτών. Να υπάρχουν συγκεκριμένες διαδικασίες πρόσβασης σε έγγραφα της διοίκησης από κάθε ενδιαφερόμενο, ακόμα και στα απόρρητα, εφόσον υφίσταται αποδεδειγμένα ειδικό έννομο συμφέρον, με την εξαίρεση, βεβαίως, εκείνων που καλύπτονται από ειδικές διατάξεις μυστικότητας (άμυνα και ασφάλεια της χώρας, κατοχυρωμένες πατέντες κ.ο.κ.)

  • Ενημερωτικά newsletter
    Ανακοινώσεις στα social media
    Apps
    Web sms
    Ανακοινώσεις στη δημόσια τηλεόραση
    Τηλεοπτικές εκπομπές στη δημόσια τηλεόραση γιατο δημόσιο απολογισμό φορέων ενώπιον κοινού
    info kiosk στα ΚΕΠReference

  • Κατ’ αρχήν να δέχονται όλες οι υπηρεσίες το email ως επίσημο μέσο επικοινωνίας. Επίσης να ενημερώνεται ο πολίτης για την εξέλιξη επώνυμης καταγγελίας του, και μάλιστα σε εύλογο χρόνο. Δεν μπορεί οι αρχές να αρνούνται την ενημέρωση στον πολίτη αφήνοντας υπόνοιες για συγκάλυψη καταγγελιών κατά περίπτωση.

  • Υποχρεωτική εφαρμογή των έγγραφων συστάσεων των ανεξάρτητων αρχών.
    Εφαρμογή συγκεκριμένου ποινολόγιου για υπαλλήλους που αδιαφορούν στην εφαρμογή των νόμων.
    Καταγραφή και ύπαρξη Ενημερωμένου ηλεκτρονικού φακέλλου με όλους τους νόμους που αφορούν το κάθε υπουργείο και την κάθε υπηρεσία στο προφίλ της κάθε υπηρεσίας (πχ ΥΠΑ: Ασφάλεια Πτήσεων λινκ με τους νόμους μεταφοράς επικίνδυνων υλών από αερομεταφορείς)

  • 1. Ανάρτηση όλων των Αποφάσεων της Διοίκησης (εκτός των διαβαθμισμένων) στην Διαύγεια μέσω νομοθετικής ρύθμισης και κωδικοποίησή τους έτσι ώστε να τις αναζητά κάποιος εύκολα με λέξεις κλειδιά.
    2. Στο site κάθε υπουργείου να υπάρχει το αναλυτικό του οργανόγραμμα με κάθε υπηρεσία του σε κάθε μέρος της χώρας, με πληροφορίες επικοινωνίας, προιστάμενο και Link με τις Αποφάσεις που έχει εκδόσει/αναρτήσει.Reference

  • Πλήρης αναγραφή στοιχείων επικοινωνίας και ειδικά e-mail. Οχι μέσω ειδικής φόρμας στην ιστοσελίδαμ όπου ΔΕΝ μπορείς να υποβάλλεις και σε=χετικά έηγγραφα ή άλλα έντυπα.
    Ακόμα και σήμερα το γραφείο του πρωθυπουργού ΔΕΝ έχει δικό του e-mail
    Σε πάρα πολλά υπθργεία και διευθύνσεις αυτώνμ δεν υπάρχουν στοιχεία επικοινωνίας ούτε συγκεκριμένα mail. Ασφαλιστικά ταμεία, υπηρεσίες τους, γραφεία ανά την ελλάδα, κλπ παραμένουν σωρίς σημεία επαφής!
    Πρόβλημα σημαντικό επίσης η μη αναγραφή ωρών λειτουργίας.

  • Εφαρμογή που να δείχνει την εξέλιξη των έργων
    Έγκριση-κόστος-χρονοδιάγραμμα υλοποίησης-κτλ

  • Εφαρμογή καταγγελιών παράνομης στάθμευσης,με uploading φωτογραφιών (στάθμευση σε χώρους αναπήρων, ποδηλατόδρομου κτλ), καταγραφή περιστατικών και της εξέλιξης τους (π.χ επιβολή προστίμου ή σύσταση σαν πρώτη προειδοποίηση)ώστε επιτέλους σ αυτή τη χώρα να αποκτήσουμε σωστή οδηγική συμπεριφορά.

  • Για να υπάρξει διαφάνεια και υψηλό επίπεδο παροχής υπηρεσιών από τους δημόσιους φορείς , θα πρέπει επιτέλους να υπάρχει μηχανοργάνωση ηλεκτρονική πιστοποίηση χρηστών και επικοινωνία μεταξύ των υπηρεσιών, ώστε να αποφευχθεί η άσκοπη αναζήτησή δικαιολογητικών η ατελείωτη φωτοτύπηση εγγράφων, η σπατάλη πόρων ( τόσο οικονομικών όσο και ανθρωπίνου δυναμικού). Υπηρετώντας σε δημόσια υπηρεσία κατάλαβα ότι δεν υπάρχει πολιτική βούληση για κάτι τέτοιο εφόσον δυσκολεύεται η «διεκπεραίωση» υποθέσεων από τα πολιτικά γραφεία διαφόρων βουλευτών.
    Επίσης δεν νομίζω ότι είμαστε ώριμοι πολίτες για να συμμετάσχουμε σε τέτοιες ανοιχτές διαδικασίες, όταν για την κατάθεση μιας απλής αίτησης συμβουλευόμαστε δικηγόρους η «διεκπεραιωτές», αντί φυσικά αμοιβής και τέλος υπόλογοι είναι πάντα οι τελευταίοι στην ιεραρχία υπάλληλοι που έρχονται σε επαφή με το κοινό και φυσικά αδυνατούν να είναι συνεπείς με προθεσμίες απάντησης αιτημάτων πολιτών, όταν το 2016 συνεχίζουμε να βγάζουμε συντάξεις με το κομπιουτεράκι.

  • Για όλες τις θέσεις τομέα ευθύνης των Δημόσιων Υπηρεσιών να προκηρύσσονται θέσεις και για τους υπαλλήλους του Ιδιωτικού Τομέα, έτσι ώστε σε όλους να υπάρχει η δυνατότητα πρόσβασης.
    Να υπάρχει αξιολόγηση των προσόντων τους και υποχρεωτική ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ.
    Επίσης στο μητρώο επιτελικών στελεχών να μπορούν να εγγραφούν και Ιδιωτικοί υπάλληλοι με προϋπηρεσία σε θέσεις ευθύνης.

  • ΝΑ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΑ ΝΟΜΙΚΑ ΣΥΜΒΟΥΛΙΑ ΤΩΝ ΥΠΟΥΡΓΕΙΩΝ, ΣΤΗ ΦΑΣΗ ΤΕΛΙΚΗΣ ΕΓΚΡΙΣΗΣ ΚΡΙΣΙΜΩΝ Ή ΤΕΛΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ, ΤΩΝ Δ.Σ ΝΠΔΔ.

  • Διαδικασία επιλογής διευθυντών , προισταμενων, με γραπτές εξετάσεις ανά τρία έτη με δυνατότητα συμετοχής υπαλλήλων με ελάχιστη προυπηρεσία πέντε έτη με σκοπό την κατάργηση της προφορικής συνέτευξης από τα Υπηρεσιακά Συμβούλια που γίνονται με διαδικασίες μή αντικειμενικές και μή ελεγχόμενες και προσβαλόμενες . Οι ΟΕΥ των ΟΤΑ να ελέχχονται από το Υπουργείο όσον αφορά την δυνατότητα εφαρμογής τους ( αριθμός υπαλλήλων, ειδικότητες με τίς οποίες είναι στελεχόμενος ). Με αυτό τον τρόπο θα απαλειφθούν φαινόμενα όπως τμήματα με ένα προιστάμενο και ένα υπάλληλο ή τμήματα μόνο με προσιατάμενο.

  • Δημιουργία ηλεκτρονικού ιστότοπου όπου θα γνωστοποιούνται με σαφήνεια τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των πολιτών και των εμπλεκόμενων φορέων της δημόσιας διοίκησης και διαμέσου του οποίου θα δύναται ο πολίτης να έχει εύκολη πρόσβαση στην επικαιροποιημένη νομοθεσία και τις σχετικές εγκύκλιες οδηγίες.Reference

  • ΥΠΑΡΧΕΙ ΗΔΗ ΚΩΔΙΚΑΣ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΤΟΜΕΑ ΚΑΙ ΗΔΗ ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΑΙ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΥΠΑΛΛΗΛΟΥΣ.
    ΑΥΤΟΣ Ο ΚΩΔΙΚΑΣ ΕΙΝΑΙ ΗΔΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕΝΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΣ ΣΤΟ INTERNET ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ.
    ΕΑΝ ΑΥΤΟ ΔΕΝ ΕΠΑΡΚΕΙ, ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΟΥΝ ΕΙΔΙΚΑ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΑ ΦΥΛΛΑΔΙΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΘΑ ΔΙΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΣΤΑ ΣΟΥΠΕΡ ΜΑΡΚΕΤ ΚΑΙ ΣΕ ΑΛΛΑ ΣΗΜΕΙΑ ΟΠΩΣ ΣΤΑ ΒΕΝΖΙΝΑΔΙΚΑ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΕΝΗΜΕΡΩΘΟΥΝ ΕΠΑΡΚΩΣ ΟΣΟ ΤΟ ΔΥΝΑΤΟΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΙΣΧΥΟΝ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΟΥ ΑΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΚΩΔΙΚΑ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ.Reference

  • Μια εύχρηστη εφαρμογή για κινητά όπου ο κάθε πολίτης θα χρησιμοποιεί άμεσα για οποιοδήποτε θέμα τον απασχολεί. Η εφαρμογή αυτή να έχει όλα τα σύγχρονα εργαλεία αναζήτησης «πχ χάρτες gps με εντοπισμό θέσης να σου δείχνει την υπηρεσία της περιοχή και να μπορείς από εκεί να εξυπηρετηθείς ηλεκτρονικά» . Απλά θέλω να τονίσω ότι πρέπει σε μια απλή εφαρμογή ο κάθε πολίτης να μπορεί εξυπηρετηθεί – ενημερωθεί – Συμμετέχει για τα περισσότερα θέματα που τον απασχολούν στην κοινωνική του ζωή.

  • Για την ενημέρωση ένας ιστότοπος όπου ο πολίτης θα μπορεί να βρει κάθε είδους μελέτη, απόφαση, ισολογισμό που αφορά δήμους, υπουργεία, δημόσιες υπηρεσίες, και γενικώς για οτιδήποτε υπάγεται στο κράτος. Ταξινομημένα ανά υπηρεσία αλλά και ανα είδος εγγράφου. Η Διαύγεια είναι μία πολύ καλή αρχή, μπορεί να γίνει ακόμη καλύτερη.

    Για την άσκηση ελέγχου, ένας ιστότοπος όπου μπορούν να γίνουν online καταγγελίες, και να εξακριβώνονται από μία ανεξάρτητη αρχή.

  • Με την σημερινή τεχνολογία, είναι ανεπίτρεπτο να μην έχει ο πολίτης την πρόσβαση που θέλει και χρειάζεται στην δημόσια διοίκηση. Η ανάπτυξη των εργαλείων και υπηρεσιών αυτών, δεν μπορεί να περιορίζεται στην διάρκεια τυχόν Κοινοτικού χρηματοδοτικού προγράμματος (όπως ενδεχομένως του «Διαφάνεια Τώρα». Είναι ανάγκη, ζητούμενο και απόλυτα κατεπείγον, κάθε παρόμοιο εργαλείο να είναι σε συνεχή ισχύ και λειτουργία. Με βάση το internet & mobile apps, τα social media, emails ο πολίτης πρέπει να μπορεί να έχει ανοιχτή και ισότιμη πρόσβαση (πέραν των απαραίτητων περιορισμών κρατικής ασφάλειας) σχεδόν στα πάντα που τον αφορούν και πληρώνει με τις εισφορές και τους φόρους του.
    Πχ 1. υπηρεσία ειδοποιήσεων με sms, 2. 24 έως 72 ώρες υποχρεωτική πρώτη απάντηση σε ερώτημα ή καταγγελία του μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας (ισότιμο πρωτοκόλλου χωρίς άλλη απαιτούμενη ενέργεια απ τον πολίτη – στην απάντηση να αναφέρεται απευθείας αριθμός καταχώρησης-πρωτοκόλλου). Έως και 20 μέρες maximum όριο οριστικής απάντησης.
    3. Διεύρυνση μέσω του καναλιού της Βουλής των ενημερώσεων και της πρόσβασης σε αυτές και σε άλλες μορφές real time ενημέρωσης.Reference

  • – Υποχρεωτικοί λογαριασμοί των φορέων του δημοσίου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με στόχο την παροχή πληροφοριών για τη νομοθεσία, αποφάσεις, διευκόλυνση της καθημερινότητας του πολίτη – όχι απλά δελτία τύπου για την προβολή υπουργών (Τα υπουργεία δεν ανήκουν στους υπουργούς).

    – Υποχρεωτική hot line επικοινωνίας σε κάθε υπουργείο (4ψήφιος αριθμός) για παραπομπή σε υπηρεσία ή σχετική πληροφορία.

    – Άμεση δημοσιοποίηση προσθηκών ή τροπολογιών σε κατατεθειμένα σχέδια νόμου μηχανισμούς ζωντανής παρακολούθησης των αλλαγών – καμία τροπολογία να μην ισχύει αν δεν περνά και δεν δημοσιεύεται στον ιστότοπο της Βουλής (wiki).

    – Δημοσίευση πόθεν έσχες μελών της κυβέρνησης, όπως και των βουλευτών, με ενίσχυση της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής που σήμερα απαριθμεί λίγα μέλη και εστίασε στο “ποθεν” και όχι μόνο στο “έσχες”. Δικαίωμα κάθε πολίτη να ανατρέξει σε αρχείο πόθεν έσχες που να εκτείνεται πέρα από 2 κοινοβουλευτικές θητείες, που προβλέπεται ως ανώτερο όριο δημοσίευσης στον ισχύοντα νόμο.

    – Εφαρμογή του κώδικα δεοντολογίας μελών της κυβέρνησης (30.06.2014) για να αποφεύγονται φαινόμενα revolving doors (αντίστοιχη πρόβλεψη υπάρχει στον Κανονισμό της Βουλής για τους βουλευτές).

    – Δημιουργία ενός Ενιαίου Σημείου Αναφοράς για ζητήματα κακοδιοίκησης και διαφθοράς στο Δημόσιο τομέα με δυνατότητα ηλεκτρονικής, φυσικής και τηλεφωνικής πρόσβασης.

    – Λαμβάνοντας υπόψη ότι η πρόσβαση σε δημόσια πληροφορία αποτελεί κατοχυρωμένο συνταγματικό δικαίωμα, αλλά και ότι η ανοιχτή διάθεση των δημόσιων δεδομένων/πληροφοριών έπειτα από κατάθεση αιτήματος φυσικού/νομικού προσώπου προβλέπετε ρητά από τους νόμους: 2690/1999 (κώδικας διοικητικής διαδικασίας) 4305/14 και Π.Δ. 28/2015,η δημόσια διοίκηση οφείλει να συμμορφωθεί με την ισχύουσα νομοθεσία παρέχοντας τις απαραίτητες υπηρεσίες (ηλεκτρονικές και μη) η οποίες θα καταστήσουν δυνατή την υποβολή αιτημάτων κατάθεσης εγγράφων από πολίτες και φορείς.

Top